Gemeente Oss en Nidoo nemen de woonconsument serieus

Geplaatst op dinsdag 31 januari 2012

Gemeente Oss sluit zich als eerste gemeente in Nederland aan bij Nidoo. Wat betekent dat voor de mensen die in gemeente Oss een nieuwbouw woning wensen?

Nidoo is een initiatief dat de nieuwbouw woningmarkt wil veranderen door het proces om te keren. Niet langer staat de te bouwen woning centraal, maar de klant en haar wensen. Door de huidige crisis en de strengere eisen op de hypotheekmarkt lijkt de droom van een woning op maat verder weg dan ooit, en alleen weggelegd voor de happy few met een flinke beurs. Maar diezelfde crisis biedt kansen waar Nidoo op inspeelt. Dit doet ze samen met gemeenten en ontwikkelaars. Er lopen gesprekken bij verschillende gemeenten, maar de gemeente Oss is de eerste die zich aansluit bij Nidoo. Ook bouwers hebben interesse in deze nieuwe manier van ontwikkelen. Zij zien ook dat door de consument serieus te nemen, de kans op een succesvolle verkoop het grootst is. De gemeente Oss werkt via het platform: ‘wonen in oss.nl’ al nauw samen met de lokale marktpartijen om de consument zo goed mogelijk te bedienen. Nidoo sluit hierbij goed aan.

Wonen maakt financieel een groot deel uit van je maandelijkse kosten, dat geldt voor zowel huren als kopen. Een woning kopen is zelfs één van de grootste investeringen die je in je leven doet.  Daarom is het bijzonder dat de keuzevrijheid zo beperkt is en dat er niet tot nauwlijks mogelijkheden zijn om de woning en woonomgeving naar eigen wens in te richten. In andere branches zijn de producten veel beter op de wensen van de consument afgestemd. Denk aan je eigen ansichtkaarten, vakanties met voor elk wat wils, volledig te ‘customizen’ kleding en zelfs gepersonaliseerde M&M’s. Waarom kan dit niet bij de nieuwbouw van woningen? Dat vroeg Nidoo zich ook af.

Nederland is met wonen uitzonderlijk. Tachtig jaar lang hebben anderen voor particulieren bepaald waar wordt gebouwd, wat wordt gebouwd en wie je naast je krijgt. Er was ook geen noodzaak om dat te veranderen. Jarenlang overtrof de vraag het aanbod. Maar nu geldt dat niet langer, huizenkopers zijn schaars. Daarom staat luisteren centraal bij Nidoo.Op het digitale platform www.nidoo.nl zijn alle toekomstige nieuwbouwplannen in kaart gebracht. De consument kan zich nu, in heel Nederland, inschrijven op een plan en haar woonwens kenbaar maken.

Het principe achter Nidoo is simpel: Gemeenten geven aan waar wat mag, consumenten zeggen wat ze willen en bouwers denken mee over wat kan. Daarom zoekt Nidoo aansluiting bij die gemeenten die bereid zijn de woonconsument serieus te nemen en naar haar wensen wil luisteren. De gemeente Oss wil met deze manier van ontwikkelen vraag en aanbod bij elkaar brengen. Omdat zij zich bij Nidoo heeft aangesloten staat het meest actuele aanbod van haar plannen op www.nidoo.nl. Als eerste Nidoo-gemeente is het bovendienmogelijk om woonwensenook op gemeente-niveau achter te laten (zie deze link).Hierdoor onderscheidt gemeente Oss zich van gemeenten die zich nog niet bij Nidoo hebben aangesloten, daar moeten woonwensen aan een specifiek project gekoppeld worden.In de gemeente Oss kan nu gekozen worden om je aan te melden voor een specifiek project. Of je kiest er voor om aan te geven dat je in Oss, Berghem, Lithoijen of Lith wilt wonen. Zo wordt de kans vergroot dat er snel een project tot ontwikkeling komt waarin jouw woonwens past. Woningen gaan immers niet meer als warme broodjes over de toonbank. Gemeentenen bouwers zijn dus al lang blij met een handjevol geïnteresseerden, waardoor er een start gemaakt kan worden met de nieuwbouw en/of de volgende fase in een project. Uiteraard wel op basis van de woonwensen en in nauwe samenwerking met de toekomstige huurders en kopers. Dat is de meerwaarde van Nidoo.

Zodra er zich voor een project voldoende mensen hebben aangemeld, worden de geïnteresseerden benaderd om de woonwensen verder te specificeren. Dat wordt ook wel co-creatie genoemd:Samen met de toekomstige bewoners van de nieuwe buurt gaan gemeente en bouwer aan de slag om het plan te ontwerpen en bouwen. De koper is intensief betrokken bij dit proces en hoort wat wel en niet kan. Ook leren toekomstige buren elkaar al kennen voor de woning is gebouwd. Dit vergroot de betrokkenheid bij de nieuwe buurt enorm.

Wie zich afvraagt of dit allemaal niet veel langer gaat duren, moet ook de huidige situatie in ogenschouw nemen. Omdat consumenten – terecht – veel kritischer zijn en bouwers nog plannen hebben gebaseerd op een oude aanbodgerichte markt, worden voorverkooppercentages amper nog gehaald. Met als gevolg dat plannen worden herontwikkeld, uitgesteld of zelfs afgesteld. De consument serieus nemen met waar en hoezij wil wonen is de manier om weer beweging te krijgen op de woningmarkt.

Bekijk alle nieuwsberichten